NO
|
KOMPETENSI
|
INDIKATOR
|
1.
|
Menggunakan
konsep operasi hitung dan sifat-sifat bilangan, perbandingan, bilangan
berpangkat, aritmetika sosial, barisan bilangan, serta penggunaannya
dalam pemecahan masalah.
|
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan operasi tambah, kurang, kali, atau bagi
pada bilangan.
|
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan perbandingan.
|
||
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan bilangan berpangkat atau bentuk akar.
|
||
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan perbankan atau koperasi dalam aritmetika
sosial sederhana.
|
||
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan barisan bilangan dan deret.
|
||
2.
|
Memahami
operasi bentuk aljabar, konsep persamaan linier, persamaan garis,
himpunan, relasi, fungsi, sistem persamaan linier, serta penggunaannya
dalam pemecahan masalah.
|
Menentukan
pemfaktoran bentuk aljabar.
|
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan persamaan linier atau pertidaksamaan
linier satu variabel.
|
||
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan himpunan.
|
||
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan fungsi.
|
||
Menentukan
gradien, persamaan garis, atau grafiknya.
|
||
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan sistem persamaan linier dua variabel.
|
||
3.
|
Memahami
bangun datar, bangun ruang, sudut, serta menggunakannya dalam pemecahan
masalah.
|
Menyelesaikan
masalah menggunakan teorema Pythagoras.
|
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan luas bangun datar.
|
||
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan keliling bangun datar.
|
||
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan hubungan dua garis, besar dan jenis sudut,
serta sifat sudut yang terbentuk dari dua garis yang di potong garis lain.
|
||
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan garis-garis istimewa pada segitiga.
|
||
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan unsur-unsur/bagian-bagian lingkaran atau
hubungan dua lingkaran.
|
||
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan kesebangunan atau kongruensi.
|
||
Menentukan
unsur-unsur pada bangun ruang.
|
||
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan kerangka atau jaring-jaring bangun ruang.
|
||
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan volume bangun ruang.
|
||
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan luas permukaan bangun ruang.
|
||
4.
|
Memahami
konsep dalam statistika, serta menerapkannya dalam pemecahan masalah.
|
Menentukan
ukuran pemusatan atau menggunakannya dalam menyelesaikan masalah
sehari-hari.
|
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan penyajian atau penafsiran data.
|
||
5.
|
Memahami
konsep peluang suatu kejadian serta menerapkannya dalam pemecahan
masalah.
|
Menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan peluang suatu kejadian.
|
Minggu, 10 Februari 2013
SKL UN SMP 2013 MATEMATIKA
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar